Wednesday 6 December 2017

Cpan glidande medelvärde


Hur-till-geek Hur-till-geek Jag har gjort saker så här under en lång tid, börjar under MSDOS, och du behöver inte vänta på Win10-förhandsgranskningsbyggnaden för att få en version av Bash. Frågan är varför du kanske vill. De flesta av de insatser som Ive sett är inriktade på utvecklare som vill att GnuLinux toolchain är tillgänglig för användning under utveckling under Windows. Cygwin hade för avsikt att porta GnuLinux toolchain till Win32 I stället för att skriva om allt för att använda Windows API: er istället för nix systemsamtal, implementerade de ett POSIX-kompatibilitetslager inkapslat som en DLL. En hel del nix-kod bygger ut ur rutan med hjälp av GCC under Cygwin eftersom den länkar mot DLL och ser de nix-systemrutiner som den förväntar sig. Det fungerar bra, men tar ett seriöst snabbslag på grund av skillnaderna mellan hur nix och Windows gör saker, som problem med förkroppsförfaranden. Och när du är under Cygwin, är du i en nix-kompatibel kommandoradsmiljö, och måste använda som en PATH-separator och - som ett alternativskontrolltecken och hoppa genom olika hoops när du interagerar med inbyggda kommandon som inte grokas som följd. Ett alternativ är ATampT UWin-ansträngningen, en öppen källmiljö som tar ett tillvägagångssätt som liknar Cygwin i att använda ett kompatibilitetslager, med en port i Korn-skalet som ett mittpunkt. (Projektet drivs av Korn Shell-skaparen Dr David Korn.) MinGW-projektet och följeslagaren MSYS tog ett annat tillvägagångssätt, byggde saker via GCC för att använda Windows runtime och många nix-kommandon är tillgängliga på samma sätt som en version av GCC konfigurerad att kompilera till inbyggda Windows-binärer. Jag har den på skrivbordet under Win7. Det fullständigaste genomförandet av bash och vänner Ive sett är en del av Git for Windows. Installera det och du får en version av Git DVCS för Windows och en komplett uppsättning GnuLinux-verktyg i inbyggda Windows-byggnader, inklusive bash. Bash själv kan hämtas från ett sortiment av källor, som kan tcsh, zsh och andra, men dessa versioner kommer att baseras på äldre kod. Det intressanta med denna insats är inte bash per se - det är tillägget av biblioteken till Windows som ger det stöd som gör det möjligt att implementera bash. Just nu, Id call bash och vänner ett proof of concept som visar att det är möjligt. Att se möjligheten att köra Ubuntu grafiska appar under Windows på vägen kommer inte som någon överraskning. (Det finns ett moribund projekt för att få KDE-skrivbordsmiljön under Windows med Cygwin, som faktiskt hade ett fungerande KDE-skrivbord för Windows tillbaka i WinXP-dagar, så det är verkligen möjligt.) Powershell ger praktiskt taget tillgång till alla ramar, Win32 och native bibliotek. Så jag skulle inte säga att bash är långt överlägsen det. Chris skrev, det finns några begränsningar här. Det här brukar inte fungera med serverns programvara, och det brukar inte fungera med grafisk programvara. Det visar sig att åtminstone en del grafisk mjukvara kan göras för att arbeta med den. Nu har en artikel av Andrew Stevenson som visar var någon har gui-baserade förbättrade vi (vim) som körs via bash-skalet på Windows 10. Jag vet inte om GNOME apps skulle köras på Windows, eftersom det skulle motsvara två OSES-storlek på hårddisken och det skulle inte vara mycket användbart plus, MS har ingen intresse av att göra det möjligt, det enda de skulle älska att göra skulle vara att integrera Linux i Windows server för att få en större bit av kakan i serverutrymmet Alejandro Lengua Vega Jag använder Windows 10, Home Edition. Kan det vara problemet jag verkligen inte kan se här som en riktig funktion för den genomsnittliga användaren, men jag kan helt se detta på Windows Server. Kanske inte på 2012R2, men på Server 2016 - som inte har släppts ännu men har samma kärna som 10. Så kan det här riktas mot utvecklare. Jag är ganska säker på att Microsoft inte har något intresse av att få Linux-appar som körs på Windows när det redan finns 1000-tal av alternativa Windows-ekvivalenter. Hur som helst, det här är briljant för Microsoft. Eftersom de fullt ut stöder UNIXLinux på Hyper-V, flyttar de till en bredare Professional-publik och Linux Desktop-användare. Jag misstänker att deras mål är att flytta in i UNIX-rummet längs vägen. Tänk, LAMP på Server 2016. Tack Chris för att skriva upp. Jag kan installera Ubuntu på min Win10-maskin men jag kan inte räkna ut hur man byter katalog till mappade nätverksenheter. Jag kan göra cd mntcWindows för att gå till C: Windows, men kan inte gå till några nätverksenheter. Under mnt är det bara c-mappen. Muscript 3.2 Muscript är ett språk för att ställa in musik och antingen ett Perl-skript eller ett Lua-skript som översätter detta språk till PostScript. eller till Encapsulated PostScript. eller till MIDI. eller in i MusicXML. och det finns ett script muscriptps2svg för att översätta muscript till SVG. Muscript skrevs av Peter Billam för att formulera egna kompositioner och arrangemang som började livet som ett awk script och blev tillkännagiven världen 1996. Möjligheten att definiera variabler introducerades i version 3.1 Ny Den nuvarande versionen av muscript är 3.2p. en tvåspråkig version, tillgänglig i både Perl och Lua. Det slutar med detaljer om hur man hämtar och installerar muscript, på sidstorlek. några verktyg för att manipulera muscriptfiler sedan efter en historia av ändringar och en lista över föreslagna förbättringar. Det finns några tips på några av de andra gratisprogrammerna för musikformatering. I en separat katalog finns det några exempel tillgängliga för att komma igång med muscript-syntax. Muscript-språket är utformat, i likhet med eqn och pic. för att reflektera hur en musiker kan beskriva en poäng i detalj över telefonen till en annan musiker. Språket är ganska kompakt, och en musiksida kan beskrivas i inte mycket mer än en sida med ascii-text. Faktum är att med en liten övning kan en musiker syna-läsa poängen i sin muspek form. Muscript textinmatning består av ett antal kommandon, mestadels på separata linjer. Bakslaget som sista tecken på en rad fortsätter kommandot på nästa rad. Att beskriva en sida med musik i muscript motsvarar hur du skriver sidan så att du först ritar stavarna, sedan på varje stav ritar du linjerna, sedan för varje stapel fyller du in klyftor, anteckningar etc. Varje sida består av flera system. var och en består av en eller flera staplar. var och en består av en eller flera stavar. var och en innehåller en eller flera anteckningar eller ord. BoundingBox Om den första raden i filen är t ex .: boundingbox 65 53 kommer muscript att generera output i Encapsulated PostScript (EPS) format, 65 punkter bred och 53 punkter högt i det här exemplet. Denna EPS-utmatning kan sedan infogas i ordbehandlare eller dokument för publicering av dokument, eller det kan konverteras till JPG-format och användas på webbsidor. Se eps2jpg och eps2png-skriptet och filen kdf. txt i proverna. Den första raden på varje sida drar stavsystemen. Ett typiskt stycke för flöjt, cello, etc kan till exempel vara: 12 system 20202020202020202020202020 Numren mellan skåror är höjden på varje stav, i punkt. Eller ett typiskt stycke för piano kan vara 6 system 20-40-2020-40-2020-40-2020-40-2020-40-2020-40-20 Mellannumren (40 här) är höjden på luckorna mellan tunnstav. Streckkropparna gör att linjerna går samman mellan stavarna. Så kan pianadelen av en violinsonata vara: 4 system 14 30 20-40-2014 30 20-35-2014 30 20-40-2014 30 20-42-20 Ett eftersläpande gap i ett system respekteras och kan vara brukade reservera utrymme, till exempel för låga noter på flera ledargränser. Ett övre spalt, som skall reserveras ovanför det första systemet, indikeras med ett tal före det första slashet, t. ex. 2 system 80 13 30 19-40-19 13 30 19-40-19 30 Om det finns färre system specificerade än behövs, upprepar muscript den sista som behövs. Till exempel kan tolv enkelspåriga system skrivas: 12 system 19 Titlar använder en titel Blurb Blurb Syntax, och skrivs ut i stor fet skrift, centrerad högst upp på sidan. Sidantal Sidnumren använder en syntax på pagenum 7. De skrivs ut i det övre yttre hörnet som är udda sidnummer i det övre högra hörnet, till och med sidnumren längst upp till vänster. Om ett tal inte är specificerat (t ex pagenum) kommer numret automatiskt att öka från föregående sidnummer. Rubriker använder en innerhuvud Blurb-syntax. Dessa är tryckta i liten kursiv typ i det inre övre hörnet - det motsatta övre hörnet från sidnumret. Om det inte finns något sidnummer på den aktuella sidan kan du använda de explicit kommandona för vänsterhuvud och högerhuvud. Om höga anteckningar på toppstaven blir blandade med rubrikerna och titlarna, lägg sedan ett gap framför toppsystemet, som i nästa exempel. Vänster fotbitar, med hjälp av en vänsterfot Blurb-syntax, skrivs ut i liten kursiv typ i nedre vänstra hörnet. Höger fotbollar använder en högerfot Blurb-syntax, och är tryckta i liten kursiv nederst till höger. Om låga sedlar på bottensspaltens undre stav blir blandade med fotarna, lägg sedan ett bakre gap i det lägsta systemet, t. ex. Dessa systemspecifikationer är beständiga. så om muscript körs i slutet av en sida, återanvänder den tidigare specifikationen för den nya sidan (förutom att det ökar sidnumret och det skriver inte ut en titel men lägger in titeln till innerhäftet). Sedan, när systemen har upprättats, är det enkla kommandot efter kommandot det första är att rita linjerna. För detta måste muscripten veta hur många staplar, och hur de är åtskilda. Till exempel, för fyra staplar: 4 barer 1 1.2 1 1 Här är siffrorna mellan linjerna proportionerna av barlängderna. I det ovanstående exemplet behöver den andra stapeln uppenbarligen lite mer utrymme än de andra. Om bara en del av en bar behöver sträcka (kanske för att den har en hel del semiquavers) så lägger du mer än ett nummer i baren. Om det till exempel finns fem staplar, men det andra kvartalet av den fjärde stapeln behöver du mer utrymme, kan du använda: 5 bar 2 2 2 0,5 0,7 0,5 0,5 2 Dessa barlinspecifikationer är beständiga. så om muscript körs i slutet av ett system, återanvänds den tidigare specifikationen för det nya systemet. När muscript arbetar ut proportionerna, reserverar det automatiskt extra utrymme för en klav i början av raden. Du kan också reservera plats för tidssignaturer och nyckelsignaturer i början av en rad (observera att detta förbehåller utrymme, men ritar inte något som de kommer att dras senare). Till exempel: 4 bar 3b 44 1 1.2 1 1 Dubbelstänger indikeras och upprepa markeringar med. 5 stavar 10 9: 11 10 9 En Segno-skylt (som ska användas av en senare Dal Segno-instruktion) anges med Segno 5-stavar 10: Segno 3b 44 11 10 9 Om det finns färre proportioner än vad som behövs, den sista som behövs. Till exempel kan elva jämnt fördelade stänger skrivas: 11 bar 2 68 12 12 Från version 2.7g kan den sista strecklinjen utelämnas. Detta kan användas för bar-fri musik, till exempel: 1 bar 50 eller splittring av en stapel mellan två system: 3 bar: 16 16 8 Sedan en gång barlinerna har ställts upp, medför det enkla kommandot att manuskriptet börjar starta nästa stapel i det nuvarande systemet. Från och med version 2.3 kan kan också följas av siffror för att berätta MIDI om tempot i baren, se MIDI avsnittet nedan. Efter kommandot fyller du i stavarna (av den aktuella stapeln) en efter en. Det första (eller enda) spåret är 1 och det andra är 2 osv. Dessa siffror kan följas med a, eller a för att ställa in en standard stavriktning. Detta är mycket användbart om två röster delar ett stav, en svans och en svans - ner. Ett pianostycke kan till exempel börja Clefs och Key Signatures är beständiga. inom ett givet stavnummer. Muscript kommer ihåg dem från stapel till stapel och skriver ut dem automatiskt i början av varje nytt system. De viktigaste klyftorna är diskant. alt. tenor och bas. Också tillgängliga är treble8va. treble8vab. och bass8va. bass8vab. som sätter en liten 8 över eller under klyftan för att indikera instrument som transponerar med en oktav. Clefs kan förekomma inom en bar, liksom i början. Nollklämningsplattan skriver ingenting, men förbehåller en klyvbredd av utrymme, vilket kan vara användbart för att fästa upp de andra delarna när en klyvbyte sker i en del. Som du kan se från ovanstående exempel är clefspace onödigt i början av en radmuscript beräknar att det alltid är en kluv där, så det förblir plats i alla fall. Nyckel signaturer De skrivs helt enkelt som 1. 3b. 4 etc. Den speciella nyckelsignaturen 0 betyder återgå till Cmaj och kommer att skriva ut de naturliga tecknen som behövs för att avbryta någon tidigare nyckel signatur. En nyckelsignatur kan bara inträffa i början av en streck, och före tidens signatur (om någon). Tidssignaturer De skrivs helt enkelt som bråk, till exempel 24. 68. 128. etc. En tids signatur kan bara ske i början av en stapel och efter nyckel signaturen (om någon). Då kan vi börja skriva ritningarna och noterna (och in-stave MIDI instruktioner). Rytmen skrivs antingen i förkortad engelsk syntax eller i en numerisk, internationell syntax. Breven (de: doppelte Taktnote) skrivs bre i båda syntaxerna: Triplet noter skrivs med en tre till exempel qua3 eller 83 Duplet noter skrivs med en två till exempel cro2 eller 42 (två dubblettkretsar sista tre vanliga quavers) fyrdubblar är skrivna med fyra t. ex. qua4 eller 84 (fyra quadruplet quavers de senaste tre normala quaversna) Quintuplets skrivs med en fem till exempel smq5 eller 165 (fem quintuplet semiquavers sist en vanlig gren) Septuplets är skrivna med en sju t. ex. smq7 eller 167 (sju septuplets semiquavers sist en vanlig gren) Stipade anteckningar skrivs med en punkt, t. ex. min. eller 2. eller qua3. eller 83. Dubbelstickade anteckningar skrivs med två punkter, t. ex. min .. eller 2. Tremolandi har ett eller eller ett suffix, t. ex. ett prickat minimum uppdelat i semiquavers är min. eller 2. och tremolandi anteckningar förenade med en stråleforma en Brille-Bass Små anteckningar (t ex ornament) har ett - s alternativ i slutet t. ex. smq-s eller 16-s eller qua3.-s eller 163.-s En rytm förblir giltig för alla anteckningar och vilar i den spaken, tills ändrad. Vilar och blanks En vila i stavens mitt är skrivstöd. Den kan flyttas till övre raden med vila eller vidare med vila eller vila etc. eller till bottenlinjen av vila eller vidare av vila eller vila. etc. Ett tomt utrymme på ett stav är skrivet tomt Som standard får Quavers, Semiquavers och Demisemiquavers svansar. Till exempel: 8 F 16 A G Du kan starta en stråle med ett tecken direkt i början av notesträngen, eller avsluta det med ett tecken direkt vid slutet. På varje stav håller muscripten upp två strålar, en för uppstämda anteckningar och en för nedstämning så se till att alla anteckningar du vill ha med samma stråle har samma stavriktning. Till exempel: 8 F 16 A G På samma sätt får ett tremolando minimalt lite tremolando-märken som passerar sin stam. Du kan starta en stråle med a eller avsluta den med en som ovan, och detta sammanfogar två tremolando minims för att bilda en Brille-Bass. Till exempel: 2 G F A Nära mitten av varje klav finns en c. Denna anteckning är skriven c. och anteckningarna ovan är skrivna c d eb en f f g g a bb b c b och så vidare upp till b och därefter vidare med c. På samma sätt är anteckningarna nedan c B Bb A Ab G F F E Eb D C C B Bb A och så vidare ner till C och därefter vidare med B och A. Således kan du på varje klaviatur skriva ett intervall på nästan fem oktaver utan 8va tecken. Lägenheter, sharps, naturals, dubbel-flats och double-sharps är skrivna b. . n. bb och efter noten, precis som de är uttalade. Om det finns olyckshändelser och oktavskyltar på samma anteckning måste oktavtecknet vara första, t. ex. Ab I ackord med angränsande toner på en stam måste en noteringsblomma flyttas över till andra sidan av notstammen. Detta görs med en x Exempelvis: 2 60C D x G62 Semibreves har inga notsstammar, och x skiftar alltid dem åt höger. Om en anteckning grannar en anteckning i en annan röst, måste en av dem flyttas åt höger, tillsammans med sin stam. (Så om noten ingår i ett ackord, blir hela ackordet skiftat höger.) Detta görs med en r. Till exempel: Om närliggande toner båda har olyckshändelser, förbättras tydligheten för att flytta olyckorna till vänster. Detta görs med en l. till exempel: Stjälkarna går som standard om noten ligger under mittlinjen annars går de ner. Denna standard kan ändras till all-up eller all-down av stavningskommandot. t. ex. 1 eller 1, Stammar på enskilda anteckningar kan tvingas upp med a eller ner med a, efter anteckningen: till exempel 8 A, B cd 16 c BAG Slips förenar två anteckningar med samma tonhöjd i en längre anteckning som de är skrivna med parentes (). Slurs associerar en sekvens av anteckningar i en melodisk fras, spelar generellt legato de är skrivna med curlie-braces Slipsar och slursar skrivs ut på samma sätt, men hanteras annorlunda av MIDI. Slipsar ovanför anteckningen startas med (1 eller (3 eller 5 eller 7 eller 9 och slutade med en senare anteckning i samma stav med) 1 respektive 3 eller 5 eller 7 eller 9. Slipsar under anteckningen startas med (2 eller (4 eller (6 eller (8 och slutade i en senare anteckning i samma stav med) 2 eller) 4 eller) 6 eller 8 8 respektive. Slurs ovanför anteckningen startas med eller eller eller eller och avslutas vid en senare anteckning i samma stav med 1 respektive 3 eller 5 eller 7 respektive 9. Slursar under anteckningen startas med eller eller eller och avslutas vid en senare anteckning i samma stav med 2 respektive 4 eller 6 eller 8. Som standard slutar slipsar och slursar nära noteblocket. Om du vill att man ska sluta högre, överst på en uppåtgående stång, sätt sedan in en eller flera mellan fästet och numret. Eller om du vill att man ska sluta ner, under en nedåtgående stav, sätt sedan in en eller flera mellan fästet och numret. Till exempel: Slipsar som avslutas utan att ha börjat anses vara början på närmaste dubbelraden, eller i början av raden om det inte finns någon dubbelstång i vägen. Detta klarar av att en anteckning är knuten till en andra gångs stapel. Alternativ som bifogas en anteckning visas, åtskilda av - s, efter några band eller slurrar, och strax före varje ackord eller slutstråltecken. Till exempel: 4 vila B-. 2 c (1-tr-fermata 43 c) 1 B - I3 A Text som ska skrivas ut kan skyddas med dubbla citat, t. ex. - I sf eller - s 3 - 4 Trillor med en platt, naturlig eller skarp övre anteckning uttrycks av trb. trn eller tr Flera alternativ på samma anteckning skrivs ut i ordning, börjar nära staven och flyttas bort. Det tomma alternativet skriver inte ut någonting, men lämnar bara en lucka där alternativet skulle ha skrivits ut, vilket kan användas för att undvika alternativ som kolliderar med saker som slurs. Ett tomt alternativ fungerar som ett tomt alternativ, så att A-blank-blank-s4 också kan skrivas som A --- s4 Alternativen är som standard skrivna ovanför spellan. De kan skrivas ut under staven genom att lägga till ett komma (.) Till det enskilda alternativet, t. ex. 4 B, -. 2 c, (1-tr - fermata, Crescendo och diminuendo i en anteckning kan produceras med - cre och - dim alternativ. För närvarande påverkar dessa inte den tryckta utgången som de justerar MIDIs uttrycksregulator på sedlarna MIDI-kanal, uttrycket Parametern (cc11) startar varje anteckning på en nivå av 100 och kan varieras från 0 till 127. Till exempel producerar 2. c-cre20 en måttlig crescendo, eller 2. c-cre20-dim30 ger en crescendo för den första halvan av noten följt av en något starkare diminuendo i andra halvan. Du kan använda numret 0, till exempel: 2. c-dimo-dim20 producerar en anteckning som bleknar bort under den andra halvan. Pianopåhållaren är tagen , eller retaken, med - P-alternativet och släppt med alternativet, sostenuto-pedalen tas eller retaken, med - Sos-alternativet och släpps med - Sos och Una-Corda-pedalen tas med - Una och släppt med - Tre Ord kan tryckas ovanför toppstaven i baren, eller i luckorna mellan stavarna, eller under den undre staven. nt: Den första delen av kommandot är ett brev eller två r betyder regelbundet teckensnitt, jag betyder kursiv typsnitt, b betyder fet skrift, jag betyder fet kursiv typsnitt och dessa kan följas av en valfri s som betyder liten eller l vilket betyder stor. Dessa teckensnittstorlekar är relativt de är skalade enligt den genomsnittliga spellhöjden i det nuvarande systemet. ISO-8859-1 teckenkodning respekteras, så att t. ex. oktal 374 är tryckt som Uuml (U-umlaut). UTF-8 teckenkodning respekteras också, men endast för tecken inom ISO-8859-1 teckenuppsättning (på grund av en PostScript-begränsning) och även för oelig som är mappad till oe Vertikal Spacing: Dessa bokstäver kan sedan följas omedelbart ( inget mellanslag) med ett decimaltal som bestämmer ordets vertikala position som en andel av spaltgapet. Nästa utrymme är en separator, och resten av kommandot är texten som ska skrivas ut. Om kommandot visas efter men före första staven. då kommer orden att skrivas ut över det första spåret i systemet, uttrycket uttrycker vertikalt läge ovanför topplinjen, som en andel av toppstavans höjd. Om kommandot visas mellan två stavar. då kommer orden att skrivas ut mellan de stavarna som talet uttrycker det vertikala läget ovanför den nedre raden, som en andel av spaltgapet. Om kommandot visas efter sista staven men före nästa. då kommer orden att skrivas under de nedersta stavarna i systemet uttrycker numret det vertikala läget under bottenlinjen, som en andel av bottenstavans höjd. Horisontell Spacing av text görs oftast av siffror som börjar med en decimal och följt av en, två eller tre siffror. Dessa nummer behandlas som reserverade ord inom textsträngarna, och de rymmer följande text för att starta vid den andelen av stapelbredden. Flera mellanslag mellan textord eller före det första ordet visas som sådana, och detta kan användas för små avstånd, som i Freu - eller i bl1.1 Först Se exemplen: Inom muscript. Det finns tre typer av MIDI-kommandon: Globala kommandon som påverkar alla stavar, kommandot New-Bar som reglerar tempot och In-A-Stave-kommandon som påverkar bara ett stav (som antingen 1 eller 2). Även MIDI-relaterade är - cre och - dim noteringsalternativ. vilka ändrar dynamiken i noten. Globala MIDI-kommandon Trailing kommentarer kan introduceras med ett tecken, och kommer att ignoreras av muscript. midi channel 2 bank 87,65 patch 56 Detta instruerar synthesizern att välja Bank MSB87 LSB65 och att tilldela dess Patch 56 till MIDI kanal 2. Ordet Patch är MIDI-tal för ett visst instrumentljud. Detta kommando skulle vanligtvis komma nära toppen av muscriptfilen. Kanalnumret kan vara allt från 0 till 15 (förutom 9 är reserverat i General-MIDI). Patch-numret kan vara allt från 0 till 127. Banknumret är i två delar, åtskilda av ett komma (inga mellanslag). Den första delen är MSB (mest signifikanta byte) och den andra är LSB (minst signifikanta byte), antingen byte kan vara allt från 0 till 127. Eftersom version 3.1g kan LSB utelämnas (många synter ignorerar det i alla fall). Det är bara meningsfullt att ange banken om din synth är i Patch-läge (faktiskt kan en bank tvinga din synth till sitt Patch-läge) se nedan: Vanligtvis kommer din synthesizer att vara i Allmänt-MIDI-läget definierar General-MIDI-standarden särskilda siffror för gemensamma instrument. som 0 är ett flygel, 25 en akustisk gitarr med stålband, 65 en altosaxofon, etc. Allmänt-MIDI-kanal 9 är reserverad för slagverksljud. Om din synth är i Patch-läge. då bör du ställa in det för att lyssna på en viss kanal (var medveten om att din synth kan räkna kanalerna 1-16). Då kan muscript bara använda den här kanalen och du kan bara spela en patch på en gång. Patchläget är inte multi-timbral :-( Om din synth är i Performance-läget. Förhoppningsvis har du redan valt en Prestanda och konfigurerat dess MIDI-kanal 2 vibrato 60 hastighet 40 fördröjning 70 Detta ber synt att justera Vibrato-parametrarna på kanal 2. I alla dessa siffror representerar 50 standard vibrato-inställningarna för denna patch , 100 representerar max och 0 minimum. För ändringar i vibratodjupet finns det ett motsvarande In-Stave-kommando. Midi-kanal 5 pan 80 reverb 45 kör 90 Detta frågar synth till Pan Channel-5 80 över till höger högtalare, för att lägga till måttlig (45) Reverb och för att lägga till en tung (90) Chorus-effekt. Pan-numret kan vara allt från 0 (full vänster) till 100 (helt höger) notera ändringar finns ett motsvarande In-Stave-kommando. Reverb-numret kan vara från 0 (dr y) till 50 (standard) till 100 (omklart som möjligt). Körnumret kan vara från 0 till 100. MIDI-kanal 5 patch 73 transponera 12 Detta kommer att transponera alla anteckningar på kanal 5 upp en oktav (tolv halvtoner). För ändringar i noten-för-noteringar som reglerar alla anteckningar på ett visst stav. Det finns ett motsvarande In-Stave-kommando. midi gm 2 Detta tvingar synthen till General-MIDI-läge (se ovan), General-MIDI-2 i detta exempel. Andra möjliga värden är gm 1 för General-MIDI-1 eller GM, vilket sätter synthet i ett av dess icke-generella MIDI-lägen, se din synth-manual för mer information. Kommandona gm 1 och gm 2 är inkompatibla med kommandot ovanför. Se: wikipedias Jämförelse av MIDI-standarder. midi paus 3.9 Detta sätter in en paus i utmatningen på 3,9 sekunder i det här exemplet, som du kan använda för att skilja två rörelser eller två låtar. Små pauser, som .02 eller .04 sekunder, kan användas som en uttrycksfull enhet mellan barer, som luftpausen i klassisk musik. Det här kommandot är bara användbart mellan staplar, inte mellan olika stavar i samma stapel. midi cent -100 temperament kirnberger Detta kommando ställer in tuning och temperament, till A415 och Kirnberger temperament i detta exempel (ett typiskt val för barockmusik). cent kan, sedan version 3.1u. vara ett tal till exempel, -100 betyder en halvton nedåt (A415), 250 betyder två och en halv halvtoner uppåt. cent är ett globalt kommando (det kallar GM2 Master Fine Tuning och Master Grov Tuning sysexes) och gäller för alla kanaler. Temperaturen kan vara antingen lika (standardvärdet, där det saknade kommaet delas av alla tolv femtedelar) eller vanbiezen (det saknade kommaet delas mellan sex av femtedelarna FCGDAEB) eller kirnberger (kommatecket delas bland de fyra femtedelarna CGDAE och CE är perfekta) Midi-barlinor på och midi-linjer Avstängning Om barslinjerna är påslagna sätts markörhändelser in i MIDI-utgången för att markera linjerna. midi och midi på Dessa kommandon stänger av och på MIDI-utgången och är användbara för att undertrycka första gången eller för korrekturläsning medan du skriver in en bit (så att du inte behöver lyssna på hela stycket varje gång du sparar och gör ).MIDI New-Bar Commands Kommandot nya baren är platsen för att berätta MIDI om tempo. Först kommer en tidssignatur (det här är bara MIDIs förståelse för tidssignaturen som det inte blir tryckt) och sedan kommer längden på stapeln i sekunder. Till exempel kan kommandot med nyraden för en bit på 44 gånger vid 120 beatsmin vara: 44 2.0 Som i kommandot streck kan vi ange längderna för delar av stapeln. Till exempel, om vi ville ha en ritardando kan vi använda: 44 0.5 0.54 0.6 0.68 Detta kan också användas för att generera svungna quavers i jazz eller ineacutegale quavers i barockmusik eller irländsk musik eller för wienska valsar. Till exempel kan en irländsk jig börja: 68 .19 .14 .17 .19 .14 .17 1 diskant 2 68 8 A B A A F D Upbeats, eller i allmänhet barer med olika längder, måste ges sina egna ad hoc längder. Till exempel: 14 .55 1 bas 2b 4 F 44 2.2 1 2 B 4 A B Som ett alternativ till sekunder kan du också ange ett tempo i slag per minut. Muscript bestämmer vad ett slag betyder genom att konsultera sin tidssignatur. I 24 eller 34 eller något4 så är ett slag en gren, och i 22 eller 32 eller något2 är ett slag ett minimum. Men i 38 eller 68 eller 98 etc. är beaten en prickad krympa, medan i 28 eller 48 eller 58 eller 78 etc. är beat ett quaver. På samma sätt för 316 eller 616 eller 916. (Muscript behöver fortfarande känna till tidsangivelsen, så du har fortfarande respecify-fält när längden varierar.) Denna tempoinformation är persistent muscript kommer ihåg det från bar till bar och applicerar det automatiskt igen. In-A-Stave MIDI-kommandon Dessa är alla kommandon med ett ord (inga mellanslag) som kan blandas med anteckningar och rytmer i en spellinje. De ändrar inställningarna för det aktuella spåret (som 1 eller 2). De träder i kraft omedelbart och förbli i kraft på samma stav i efterföljande stänger. Alla dessa kommandon kan förkortas till deras första tre bokstäver. cha2 eller cha35 Detta ställer in midi-kanalen, till 2 i det första exemplet. Allmänna MIDI-kanalen 9 är reserverad för en rytm-uppsättning, dvs trummar, slagverk etc om det är något annat kanalnummer, förhoppningsvis har du redan tilldelat en plåster till den. Om din synth är i Patch-läge måste det här kommandot ange samma kanal som synthet lyssnar på, se Patch-läge ovan. Sedan 3.1v kan en enskild stav avge sedlar på flera kanaler, till kanaler 3 och 5 i det andra exemplet. Detta möjliggör automatisk fördubbling av olika fläckar på den ena spjälken. I kombination med det transponerade globala midi-alternativet tillåter det också fördubbling vid oktaven, t ex: cello fördubblats med dubbelbassäng en oktav ned, eller violin fördubblats med flöjt en oktav ovan. tra-2 Detta gör att anteckningar genereras 2 halvtoner lägre än noterade, vilket är vad du kan använda på ett stav för en trumpet i Bb. För en piccolo kan du använda tra12 (om du inte redan har givit den en treble8va-nyckel). vol73 eller vol10 eller vol-10 Detta ställer in volymen i ett intervall från 0 till 127 (standardvolymen är 100). Också tillåtna är stegvisa volymförändringar, till exempel vol10 eller vol-5. Alternativet G-emph noterar detsamma som vol10 G vol-10 förutom att noteringsalternativet skrivs ut som en del av poängen, medan vol-kommandot inte få tryckt, det är en del av tolkningen. Vol-kommandot använder MIDIs hastighetsparameter för att ställa in volymförändringar av dynamik inom noten görs med - cre och - dim-noteringsalternativen. som använder MIDIs uttrycksregulator. leg99 Detta ställer legato, till 99 i detta exempel. leg100 producerar en hel legato du kan faktiskt gå utöver 100, producera en över-legato. Standard legato är 85, en slags medium-deacutetacheacute. Alternativet - stacc noterar minskar en anteckningar legato med ungefär hälften. vib80 Detta ställer in vibratodycket, till 80 eller 50 i dessa exempel. Som ovan i Global MIDI-sektionen representerar 50 standard vibratodjupinställningen för denna patch, och 100 representerar det maximala möjliga. pan73 eller pan10 eller pan-10 Detta pannar kanalen. Som i Global MIDI-sektionen kan panelen sträcka sig från 0 (vänster) till 50 (center) till 100 (höger), men här tillåts även inkrementella ändringar, t. ex. pan10 eller pan-5 bend73 eller bend1 eller bend-10 Denna pitch-böjer kanalen med hjälp av MIDI pitchwheel-kommandot. Böjningen kan sträcka sig från 0 (som standard 2 halvtoner ner) till 50 (normal inställning) till 100 (som standard 2 halvtoner upp). Inkrementella förändringar är också tillåtna, t. ex. bend2 eller bend-1 cc73108 Detta ställer in någon av parametrarna MIDI Control-Change i detta exempel Controller 73 (attack-time) är inställd på 108 (0..127). Be aware that the actual effect that these CC parameters have on the sound is often quite synthesiser-dependent. Any line beginning with is treated as a comment, and will appear as a comment in the PostScript output. In - midi mode it appears as a MIDI marker event at the start of the current bar. Since version 3.1h. two mode-dependent, conditional comments are introduced. Any line beginning with P is ignored as a comment except in PostScript-mode, when it just gets those two characters stripped of and is treated as a normal line. Likewise, any line beginning with M is ignored as a comment except in MIDI-mode, when it gets those two characters stripped of and is treated as a normal line. This allows a line to be given a PostScript-version to be printed in the score, and a MIDI-version (e. g. ornamented) to be performed. Otherwise, any line beginning with is treated as a comment, and ignored completely. Output can be generated for various page sizes: Auto only works as long as the output remains in PostScript form if it is translated into PDF the autodetect power is lost and the page size becomes fixed by the translation process. Therefore, if you want to generate PDF to publish scores globally, you should use the - compromise option. See also the a42us utility script. As from version 3.2h, muscript is available in two implementations, one in Perl . and a new translation into Lua . The intention is to support both, and keep their version-numbers in sync. It must be said that the Lua version runs more than twice as fast. The current version of muscript for Perl is available by http at pjb. aumuscriptmuscript. To install it, save it to disc, move it into your PATH, make it executable, and if necessary edit the first line to reflect where perl is installed on your system. Youll also need to install the MIDI and the Text::ParseWords modules from cpan. org The current version of muscript for Lua is available by http at pjb. aumuscriptmuscriptlua. To install it, save it to disc, rename it muscript and move it into your PATH, make it executable, and if necessary edit the first line to reflect where lua is installed on your system. Youll also need to install the MIDI. lua module, eg: luarocks install midi All these files are now on git and can be downloaded by: git clone githubpeterbillammuscript Various tools exist to manipulate muscript input and PostScript output and MIDI output. To install one of the scripts, move it into your PATH, make it executable, and if necessary edit the first line to reflect where perl is installed on your system. Tools for handling muscript input: 8va This simple filter transposes up or down the octave. For example, in vi . 8va raises the current bar one octave, or. 8vab lowers the current bar one octave. 8vab This transposes down the octave. (It is the same file as 8va its behaviour changes according to the name under which it is invoked.) transpose This filter transposes up or down a given number of semitones. It now handles keysignatures, and persistence of accidentals within a bar. E. g. this would transpose its input up seven semitones: transpose 7 There is a - k option to force a keysignature onto the input. E. g. in vi . this would transpose the current line down 3 semitones, considering it to have a 4-flats keysig even if thats not explicit in the current line (i. e. if it was set earlier in the file): . transpose -3 - k 4b There is also a - a option which generates output without a keysig, using accidentals only, e. g. transpose 2 - a There is also a - s option to transpose only one stave. E. g. this might convert a piece for flute and piano, into a piece for Bb-clarinet and piano: transpose 2 - s 1 tempo This filter changes the midi tempo of a muscript file by a fixed proportion. It has no effect on the PostScript output. For example, tempo 1.05 speeds a piece up by 5 percent. Or, tempo 0.95 makes a piece 5 percent slower. E. g. to generate multiple practice-versions of a piece, with different tempi: 4hands2score This converts muscript for piano-four-hands (i. e. with one player reading the left-hand page and the other reading the right-hand page) into a single score, for example for feeding into muscript - midi for proofreading. muscript2video This converts muscript into an. avi video ready for uploading into youtube . You will have to repaginate the file specially to the 1280x720 format. It generates a soundtrack using muscript - midi feeding into timidity . and typesets each page using muscript and eps2jpg and synchronises the page-turns with the soundtrack. Then it uses mencoder to convert the. jpg files to the. avi file. This program was used to generate the Youtube - videos, for example, of the Trio with Guitar Tools for handling PostScript output: muscriptps2svg This script converts PostScript (or EPS) output produced by muscript (2.8i or greater) into SVG (Scaleable Vector Graphics) format. It has a - p option to convert a particular page. It needs the SVG Perl module, available from search. cpan. org eps2jpg and eps2png When the input file contains a boundingbox command, then muscript will generate Encapsulated-PostScript (EPS) output, which can be inserted into word-processing or desktop-publishing documents. The Perl script eps2jpg converts this EPS into JPG format (with a white background), which can be used in web pages especially if they also have white backgrounds. Or when called under the name eps2png it converts the EPS into PNG format. Or when called with the - t option it converts the EPS into PNG format with a transparent background, which can be used in web pages even if they have non-white backgrounds. eps2jpg and eps2png are the same script, so you can download just one and use ln to link it to the other. They produce their output on stdout. so you can redirect it wherever you want it. See perldoc pgn2jpg or perldoc pgn2png a42us This converts the muscript PostScript output from A4 page size to US Letter page size. There is also a a42us - c option which generates the global-distribution compromise format (A4 width and Letter height). See also PageSize. Tools for handling MIDI output: midiecho Simulates a tape-delay reverb on a particular MIDI-channel by issuing repeated noteon events with diminishing volume. midiedit Edits a MIDI file in a human-readable text-format. mididump Dumps a MIDI file contents in a human-readable text-format. midisox Midisox is a tool for working on MIDI files, with a calling interface modelled, as far as possible, on that of SoX . which is a well-established tool for working on audio files. Future Enhancements Titles should not be tied to the top of the page at system-layout time, vertical space should be allocated for titles. Dynamics, e. g. as note-options, should be recognised by MIDI. Hairpin-style crescendo and diminuendo marks. In close chords, the necessary note-heads might be placed automatically on the wrong side of the stem, instead of manually with an x . Beams, Ties and Slurs should be able to join notes on different staves within the same system. Beams should be able to join stem-up with stem-down notes. Turns need sharps flats and naturals, both above and below MIDI should interpret trills, mordents, turns, fermata and repeats. Syntax is needed for 8va and 8vab, and 1st and 2nd-time bars, so that MIDI can handle them too. What is really needed is an ftp archive of scores in PostScript . so that anyone can print them out and use them. I think it should standardise on gzipped files, and encourage the submission of A4 and USLetter versions of everything. Of course the composers would have to be dead more than 70 years (or the pieces would have to be publicly copiable and redistributable) and someone would have had to re-typeset the pieces. The reward is immortality, a permanent priceless contribution, no less. The way to further the musical art is to make the scores freely and permanently available. End of soapbox. You might also want to check out Lilypond . a program which generates PDF and MIDI output. The input text language is called mudela . Included is a utility musicxml2ly which imports MusicXML. MusicXML is a widely adopted music-interchange format. MuseScore is a WysiWig music typesetter which also does drum-notation and guitar-tablature and will import MusicXML JFugue . an open-source library for programming music in Java, can read and write both MIDI and MusicXML. FreeDots translates MusicXML into Braille. Mup is shareware written in C, which takes text input and produces PostScript or MIDI. MusiXTeX . which forms the infrastructure for a great deal of related software abc . designed primarily for folk and traditional tunes such as Irish, English and Scottish, which can be written on one stave in standard classical notation M-Tx . a music-from-text language that operates as a front end to PMX, which in turn is a front end to MusiXTeX musixlyr . a MusiXTeX extension for convenient lyrics handling PMX is a pre-processor for MusiXTex. It can also output a MIDI file. A version is available for MacOS. noteedit is a GUI utility to translate between Mup, MusiXTeX, PMX and Lilypond formats, and can import MIDI and MusicXML files. music-notation. infoencompmusnotationformats. html and ace. acadiau. cascoreothers. htm inkguides is a collection of PostScript and GhostScript resourcesExifTool is also available as a stand-alone Windows executable and a Macintosh OS X package . (Note that these versions contain the executable only, and do not include the HTML documentation or other files of the full distribution above.) The stand-alone Windows executable does not require Perl. Just download and un-zip the archive then double-click on exiftool(-k).exe to read the application documentation, drag-and-drop files and folders to view meta information, or rename to exiftool. exe for command-line use. Runs on all versions of Windows. The OS X package installs the ExifTool command-line application and libraries in usrlocalbin. After installing, type exiftool in a Terminal window to run exiftool and read the application documentation. Read the installation instructions for help installing ExifTool on Windows, Mac OS X and Unix systems. Powerful, fast, flexible and customizable Supports a large number of different file formats Reads EXIF. GPS. IPTC. XMP. JFIF. MakerNotes, GeoTIFF. ICC Profile. Photoshop IRB. FlashPix. AFCP. ID3 and more. Writes EXIF. GPS. IPTC. XMP. JFIF. MakerNotes, GeoTIFF. ICC Profile. Photoshop IRB. AFCP and more. Reads and writes maker notes of many digital cameras Decodes a riddle wrapped in a mystery inside an enigma Numerous output formatting options (including tab-delimited, HTML, XML and JSON) Multi-lingual output (cs, de, en, en-ca, en-gb, es, fi, fr, it, ja, ko, nl, pl, ru, sv, tr, zh-cn or zh-tw) Geotags images from GPS track log files (with time drift correction) Generates track logs from geotagged images Shifts datetime values to fix timestamps in images Renames files and organizes in directories (by date or by any other meta information) Extracts thumbnail images, preview images, and large JPEG images from RAW files Copies meta information between files (even different-format files) Readswrites structured XMP information Deletes meta information individually, in groups, or altogether Sets the file modification date (and creation date in Windows) from EXIF information Supports alternate language tags in XMP. PNG. ID3. Font. QuickTime. ICC Profile. MIE and MXF information Processes entire directory trees Creates text output file for each image file Creates binary-format metadata-only (MIE) files for metadata backup Automatically backs up original image when writing Organizes output into groups Conditionally processes files based on value of any meta information Ability to add custom user-defined tags Support for MWG (Metadata Working Group) recommendations Recognizes thousands of different tags Tested with images from thousands of different camera models Advanced verbose and HTML-based hex dump outputs If you find the need to use find or awk in conjunction with ExifTool, then you probably havent discovered the full power of ExifTool. Read about the - ext. - if. - p and - tagsFromFile options in the application documentation. (This is common mistake number 3 .) In my experience, nothing but nothing is as complete, powerful, and flexible as Phil Harveys exiftool. Ive never seen anything thats in the same ballpark for power. - dpreview forum While there are a lot of image tools available, nothing comes close for accessingupdating the metadata like ExifTool - mergs blog Fast, reliable and amazingly comprehensive. - CPAN ratings . the one piece of free software that gets the most detailed exif data of any tool Ive found. - gnome mail archives ExifTool makes every other EXIF reader (and writer) than Ive seen, including the camera manufacturers readers, look lame. - photo Nikon forum Insanely great tool with a long learning curve. - Adobe Forums . its super awesome, its super reliable and after many years of development its still being updated - PW999 blog . it is the mother of all EXIF utilities the BFG of meta-data extraction the Pan Galactic Gargle Blaster of EXIF tools. This thing will suck the last bit of metadata out of whatever image file you throw at it - Open Photography Forums . it is total fucking gibberish to me. - Reddit Linux Questions ExifTool can R ead, W rite andor C reate files in the following formats. Also listed are the support levels for EXIF, IPTC, XMP, ICCProfile and other metadata types for each file format. (preview image written after JPEG EOI) 1 All trailers except Samsung and PreviewImage also have RW support in TIFF images. Requires Perl 5.004 or later. No other libraries or software required, but some optional Perl modules may be added to enable certain ExifTool features (for details, see the DEPENDENCIES section of the README file included in the full distribution). Windows users: A stand-alone Windows executable version of ExifTool is available which doesnt require Perl. You can also use the pure Perl version if you already have Perl installed. (You can get a good, free Perl interpreter from activeperl .) Everyone else (Mac, Unix, etc): Dont worry, you already have Perl installed. The exiftool application provides a convenient command-line interface for the Image::ExifTool Perl package (both included in the full distribution). Once you have downloaded and extracted the distribution, you can immediately run exiftool (without building or installing) by typing DIR exiftool FILE (or perl DIR exiftool FILE in Windows), where DIR is the exiftool directory and FILE is the name of an image file, including directory name. Read the installation instructions or the README file included in the full distribution for help installing ExifTool. Many command-line options are available to allow you to access a wide range of features. Run exiftool with no arguments for a complete list of available options with examples . Running in Windows i) From the command line: The Perl application ( exiftool ) is run by typing perl exiftool . Alternately, you may be able to rename it to exiftool. pl and type exiftool. pl , but this requires that the proper Windows associations have been made for the the. pl extension. The stand-alone version ( exiftool(-k).exe ) should be renamed to exiftool. exe to allow it to be run by typing exiftool at the command line. If the exiftool executable ( exiftool. pl or exiftool. exe ) is not in the current directory or your system PATH, then its directory must be specified on the command line (eg. by typing c:pathtoexiftoolexiftool. pl or c:pathtoexiftoolexiftool ). Note that when typing commands in the cmd. exe shell, you should use double quotes instead of single quotes as shown in some examples. ii) Stand-alone version in the Windows GUI: Double-click on exiftool(-k).exe to read the application documentation, or drag-and-drop files and folders to run exiftool on the selected files. Simple options may be added inside brackets in the name of the stand-alone executable. (But note that the characters :ltgt may not be used because they are invalid in Windows file names.) In this way, the behaviour of the drag-and-drop application can be customized. For example: Verbose and HtmlDump Output The Verbose ( - v ) and HtmlDump ( - htmlDump ) options print additional information that can be very useful for debugging or when decoding new tags. A tag name is a handle that is used to refer to a specific piece of meta information. Tag names are entered on the command line with a leading - , in the order you want them displayed. Case is not significant. The tag name may be prefixed by a group name (separated by a colon) to identify a specific information type or location. A special tag name of All may be used to represent all tags, or all tags in a specified group. For example: A complete list of ExifTool Tag Names accompanies this documentation. As well, current lists of available tag names and writable tag names may be obtained using the exiftool - list and - listw options. But perhaps the easiest way to determine a tag name is to use the - s option to print the tag names instead of descriptions for all information in a file. It may also be helpful to use the - G option to display the group names, and the - H or - D option to print the numerical tag IDs for reference. Tag names sometimes differ from their descriptions. Use the - s command-line option to see the actual tag names instead of the descriptions shown when extracting information. When extracting information, tags will not appear in the output unless they exist in the file, even if they are specified on the command line. The - f option may be used to force all specified tags to be displayed (not including tags specified with wildcards or by - GROUP:all ). Information for a given tag name may occur in multiple locations within a single file. By default these duplicate tags are suppressed, but the - a option may be used to extract all tags. Tag names may be suffixed by a character to disable the print conversion on a per-tag basis. See the - n option in the application documentation for more information. Shortcut tags represent one or more other tags, and are used like any other tag when reading, writing or copying information. ExifTool defines a few shortcut tags in the Image::ExifTool::Shortcuts module, and allows users to define their own shortcuts in a configuration file called. ExifToolconfig in their home directory or exiftool application directory. Here is a simple example that defines two shortcuts: In this example, MyShortcut is a shortcut for the CreateDate, ExposureTime and Aperture tags, and MyAlias is a shortcut for FocalLengthIn35mmFormat. The current shortcuts may be listed with the - list option..ExifToolconfig file may also be used to define new tags. For more information about the configuration file, see the sample configuration file included with the ExifTool distribution. Windows tip: You may have difficulty generating a filename beginning with a . in the Windows GUI, but it can be done with the rename command at the cmd. exe prompt. ExifTool classifies tags into groups in five different families. These groups are: 0 (Information Type) AFCP, AIFF, APE, APP0, APP1, APP11, APP12, APP13, APP14, APP15, APP4, APP5, APP6, APP8, ASF, Audible, CanonVRD, Composite, DICOM, DNG, DV, DjVu, Ducky, EXE, EXIF, ExifTool, FLAC, FLIR, File, Flash, FlashPix, Font, FotoStation, GIF, GIMP, GeoTiff, H264, HTML, ICCProfile, ID3, IPTC, ISO, ITC, JFIF, JPEG, Jpeg2000, LNK, Leaf, Lytro, M2TS, MIE, MIFF, MNG, MOI, MPC, MPEG, MPF, MXF, MakerNotes, Matroska, Meta, Ogg, OpenEXR, Opus, PDF, PICT, PLIST, PNG, PSP, Palm, PanasonicRaw, PhotoCD, PhotoMechanic, Photoshop, PostScript, PrintIM, QuickTime, RAF, RIFF, RSRC, RTF, Radiance, Rawzor, Real, SVG, SigmaRaw, Stim, Theora, Torrent, VCard, Vorbis, XML, XMP, ZIP 1 (Specific Location) AC3, AFCP, AIFF, APE, ASF, AVI1, Adobe, AdobeCM, AdobeDNG, Apple, Audible, CIFF, Canon, CanonCustom, CanonRaw, CanonVRD, Casio, Chapter, Composite, DICOM, DJI, DNG, DV, DjVu, DjVu-Meta, Ducky, EPPIM, EXE, EXIF, ExifIFD, ExifTool, FLAC, FLIR, File, Flash, FlashPix, Font, FotoStation, FujiFilm, FujiIFD, GE, GIF, GIMP, GPS, GeoTiff, GlobParamIFD, GraphConv, H264, HP, HTC, HTML, HTML-dc, HTML-ncc, HTML-office, HTML-prod, HTML-vw96, HTTP-equiv, ICC-chrm, ICC-clrt, ICC-header, ICC-meas, ICC-meta, ICC-view, ICCProfile, ICCProfile, ID3, ID3v1, ID3v1Enh, ID3v22, ID3v23, ID3v24, IFD0, IFD1, IPTC, IPTC, ISO, ITC, InteropIFD, JFIF, JPEG, JPEG-HDR, JVC, Jpeg2000, KDCIFD, Kodak, KodakBordersIFD, KodakEffectsIFD, KodakIFD, KyoceraRaw, LNK, Leaf, LeafSubIFD, Leica, Lytro, M2TS, MAC, MIE-Audio, MIE-Camera, MIE-Canon, MIE-Doc, MIE-Extender, MIE-Flash, MIE-GPS, MIE-Geo, MIE-Image, MIE-Lens, MIE-Main, MIE-MakerNotes, MIE-Meta, MIE-Orient, MIE-Preview, MIE-Thumbnail, MIE-UTM, MIE-Unknown, MIE-Video, MIFF, MNG, MOBI, MOI, MPC, MPEG, MPF0, MPImage, MXF, MakerNotes, MakerUnknown, Matroska, MediaJukebox, MetaIFD, Microsoft, Minolta, MinoltaRaw, Motorola, NITF, Nikon, NikonCapture, NikonCustom, NikonScan, Nintendo, Ocad, Ogg, Olympus, OpenEXR, Opus, PDF, PICT, PNG, PNG-pHYs, PSP, Palm, Pa nasonic, PanasonicRaw, Pentax, PhaseOne, PhotoCD, PhotoMechanic, Photoshop, PictureInfo, PostScript, PreviewIFD, PrintIM, ProfileIFD, Qualcomm, QuickTime, RAF, RAF2, RIFF, RMETA, RSRC, RTF, Radiance, Rawzor, Real, Real-CONT, Real-MDPR, Real-PROP, Real-RA3, Real-RA4, Real-RA5, Real-RJMD, Reconyx, Ricoh, SPIFF, SR2, SR2DataIFD, SR2SubIFD, SRF, SVG, Samsung, Sanyo, Scalado, Sigma, SigmaRaw, Sony, SonyIDC, Stim, SubIFD, System, Theora, Torrent, Track, VCalendar, VCard, Version0, Vorbis, XML, XMP, XMP-DICOM, XMP-GPano, XMP-MP, XMP-MP1, XMP-PixelLive, XMP-aas, XMP-acdsee, XMP-album, XMP-apple-fi, XMP-aux, XMP-cc, XMP-cell, XMP-creatorAtom, XMP-crs, XMP-dc, XMP-dex, XMP-digiKam, XMP-dwc, XMP-exif, XMP-exifEX, XMP-expressionmedia, XMP-extensis, XMP-fpv, XMP-getty, XMP-ics, XMP-iptcCore, XMP-iptcExt, XMP-lr, XMP-mediapro, XMP-microsoft, XMP-mwg-coll, XMP-mwg-kw, XMP-mwg-rs, XMP-pdf, XMP-pdfx, XMP-photomech, XMP-photoshop, XMP-plus, XMP-pmi, XMP-prism, XMP-prl, XMP-prm, XMP-pur, XMP-rdf, XMP-swf , XMP-tiff, XMP-x, XMP-xmp, XMP-xmpBJ, XMP-xmpDM, XMP-xmpMM, XMP-xmpNote, XMP-xmpPLUS, XMP-xmpRights, XMP-xmpTPg, ZIP Audio, Author, Camera, Document, ExifTool, Image, Location, Other, Preview, Printing, Time, Unknown, Video 3 (Document Number) Sets tag value from contents of specified file dagger See the Writer Limitations for some limitations of this feature. Quotes are required around VALUE if it contains spaces or other special characters, and around the whole argument if the lt syntax is used (to prevent shell redirection). A special feature allows the print conversion to be disabled on a per-tag basis by suffixing any tag name (including all ) with the character. This has the same effect as the - n option, but for a single tag. See the - n option in the application documentation for more details. Note: Changes to PDF files are reversible because the original metadata is never actually deleted from these files. See the PDF Tags documentation for details. Group Priorities ExifTool prioritizes the following types of meta information when writing: Many tag names are valid for more than one of these groups. If a group name is not specified when writing information, then the information is added only to the highest priority group for which the tag name is valid (however, the information is updated in all groups where the tag already existed). The priority of the groups is given by the list above. Specifically, this means that new information is added preferentially to the EXIF group, or to the IPTC group if no corresponding EXIF tag exists, or finally to the XMP group. Alternatively, information may be written to a specific group only, bypassing these priorities, by providing a group name for the tag. The Writing Meta Information section above gave the syntax rules for exiftool command-line arguments to do this. Any family 0, 1 or 2 group name may be used when writing information, although not all groups are writable. The - tagsFromFile Option A special ExifTool option allows copying tags from one file to another. The command-line syntax for doing this is - tagsFromFile SRCFILE . Any tags specified after this option on the command line are extracted from source file and written to the destination file. If no tags are specified, then all writable tags are copied. This option is very simple, yet very powerful. Depending on the formats of the source and destination files, some of tags read may not be valid in the destination file, in which case they arent written. This option may also be used to transfer information between different tags within a single image or between different images. See the - tagsFromFile option in the application documentation for more details. ExifTool will not rewrite a file if it detects a significant problem with the file format. ExifTool has been tested with a wide range of different images, but since it is not possible to test it with every known image type, there is the possibility that it will corrupt some files . Be sure to keep backups of your files. Even though ExifTool does some validation of the information written, it is still possible to write illegal values which may cause problems when reading the images with other software. So take care to validate the information you are writing. ExifTool is not guaranteed to remove metadata completely from a file when attempting to delete all metadata. For JPEG images, all APP segments (except Adobe APP14. which is not removed by default) and trailers are removed which effectively removes all metadata, but for other formats the results are less complete: JPEG - APP segments (except Adobe APP14 ) and trailers are removed. TIFF - XMP, IPTC and the ExifIFD are removed, but some EXIF may remain in IFD0. PNG - Only iTXt, tEXt and zTXt chunks (including XMP) are removed. PDF - The original metadata is never actually removed. PS - Only some PostScript and XMP may be deleted. MOVMP4 - Only XMP is deleted. RAW formats - It is not recommended to remove all metadata from RAW images because this will likely remove some proprietary information that is necessary for proper rendering of the image. Some antivirus software has been known to cause problems for the Windows version of ExifTool. Norton Antivirus may delete ExifTool when it is run, Windows Defender may slow down launching of ExifTool or hang it altogether, and Bitdefender Antivirus may block ExifTool from writing files. Presumably this is due to the way the ExifTool package for Windows works -- it unpacks executable files into a temporary directory and runs from there, which apparently may be seen as a threat by antivirus software. A work-around is to add ExifTool to the exclusion list of the antivirus software. Adobe Camera Raw and DNG Converter 9.5.1 fail to recognize edited Samsung SRW images from some models (NX30, NX300, NX2000 and EK-GN120). This problem was fixed for the NX models in ExifTool 10.26, but remains for the EK-GN120 In Windows . ExifTool will not process files with Unicode characters in the file name . This is due to an underlying lack of support for Unicode filenames in the Windows standard C IO libraries. This deficiency was addressed in ExifTool 9.79, and ExifTool now supports Windows Unicode file names with some exceptions. See the WINDOWS UNICODE FILE NAMES section of the application documentation for details. Memory available to ExifTool in the Windows EXE version is limited to a few hundred MB. This limitation has been known to cause unreasonably long processing times (almost 7 minutes) for some large EPS files ( 200 MB) which are processed much faster by the Perl version (lt 6 seconds). Apple Spotlight and Preview (OS X 10.8.5) and Adobe Photoshop CC (version 14.0) ignore XMP in PNG images if it comes after the image data, which is where ExifTool adds new XMP. This should be considered as a bug in the Apple and Adobe software since XMP is allowed to exist after the image data according to the XMP and PNG specifications. ExifTool 9.40 provides the PNGEarlyXMP API option to allow writing XMP before the IDAT chunk, but there are caveats associated with its use There is a bug in the Apple RAW file support (OS X 10.4.11) which prevents some edited Pentax PEF images from being displayed properly. Other software such as the Pentax Silkypix software and dcraw have no problems with these images. This bug is fixed in OS X 10.5.4 There is a bug in a number of Adobe utilities which causes some edited Sony ARW images to be displayed with the wrong tone curve. This problem has been observed in Photoshop CS4 Camera Raw 5.6, DNG Converter 5.6 and Lightroom 2.6 with ARW images from the A500, A550, A700, A850 and A900. Other software such as the Sony IDC utility, Apple RAW utilities, dcraw and Capture One have no problems with edited images. This bug is fixed in Camera Raw 6.3 and LR 3.3 Some ExifTool options ( - if. - p. and copying arguments like - DSTTAGltSTR ) have the ability to execute Perl code from within command-line arguments. This may be a security problem if ExifTool is executed from another application that blindly passes untrusted file names on the command line (since they may be interpreted as ExifTool options if they begin with a dash). To be secure, the calling application must ensure that input file names do not start with a dash (U002D) or a Unicode minus sign (U2212). The easiest way to accomplish this is to prefix input file names with a known directory name, eg.).FILENAME . Have you ever forgotten to set the datetime on your digital camera before taking a bunch of pictures ExifTool has a time shift feature that makes it easy to apply a batch fix to the timestamps of the images (eg. change the Date Picture Taken reported by Windows Explorer). Say for example that your camera clock was reset to 2000:01:01 00:00:00 when you put in a new battery at 2005:11:03 10:48:00. Then all of the pictures you took subsequently have timestamps that are wrong by 5 years, 10 months, 2 days, 10 hours and 48 minutes. To fix this, put all of the images in the same directory ( DIR ) and run exiftool: The example above changes only the DateTimeOriginal tag, but any writable date or time tag can be shifted, and multiple tags may be written with a single command line. Commonly, in JPEG images, the DateTimeOriginal, CreateDate and ModifyDate values must all be changed. For convenience, a shortcut tag called AllDates has been defined to represent these three tags. So, for example, if you forgot to set your camera clock back 1 hour at the end of daylight savings time in the fall, you can fix the images with: Note: Not all datetime information is covered by the AllDates shortcut. Specifically, the filesystem datetime tags are not included, and this command will reset FileModifyDate to the current datetime as it should when the file is modified, unless either the - P option is used, or FileModifyDate is set to something else. To shift FileModifyDate along with the other tags, add - FileModifyDate-1 to the command above. By writing a new value to the FileName andor Directory tags, files can be renamed andor moved to different directories. This can be a very powerful tool in combination with the - d (date format) option for organizing images by datetime. For example, the following command renames all images in directory DIR according to the individual files creation date in the form YYYYmmddHHMMSS. ext . Or a new directory can be specified by setting the value of the Directory tag. For example, the following command moves all images originally in directory DIR into a directory hierarchy organized by yearmonthday: Read here for more details about this powerful feature. There is a significant overhead in loading ExifTool, so performance may be greatly improved by taking advantage of ExifTools batch processing capabilities (the ability to process multiple files or entire directories with a single command) to reduce the number of executed commands when performing complex operations or processing multiple files. dagger One exiftool user documented a 60x speed increase by processing a large number of files with a single command instead of running exiftool separately on each file. Also, the - execute option may be used to perform multiple independent operations with a single invocation of exiftool, and together with the - stayopen option provides a method for calling applications to avoid this startup overhead . It has also been observed that the loading time of ExifTool for Windows increases significantly when Windows Defender is active. Disabling Windows Defender may speed things up significantly. The processing speed of ExifTool can be improved when extracting information by reducing the amount of work that it must do. Decrease the number of extracted tags by specifying them individually ( - TAG ) or by group ( - GROUP:all ), and disable the composite tags ( - e ) and the print conversions ( - n ) if these features arent required. Note that the exclude options ( - x or --TAG ) are not very efficient, and may have a negative impact on performance if a large number of tags are excluded individually. The - fast option can significantly increase speed when extracting information from JPEG images which are piped across a slow network connection. However, with this option any information in a JPEG trailer is not extracted. For more substantial speed benefits, - fast2 may be used to also avoid extracting MakerNote information if this is not required. When writing, avoid copying tags (with - tagsFromFile ) or using the - if or - fileOrder option because these will add the extra step of extracting tags from the file. Without these the write operation is accomplished with a single pass of each file. dagger However, note that when the - csv option is used, information from all files is buffered in memory before the CSV output is written. This may be very memory intensive and result in poor performance when reading a large number of files in a single command. The exiftool script provides a command-line interface to the Image::ExifTool Perl library module which is part of the ExifTool distribution. The Image::ExifTool module can be used in any Perl script to provide easy access to meta information. Here is an example of a very simple script that uses Image::ExifTool to print out all recognized meta information in a file: Note that some tag values may be returned as SCALAR references indicating binary data. The simple script above does not handle this case. Below are some free utilities which take advantage of the ExifTool engine: ExifTool GUI for Windows. GUI for viewing meta information with some editing features Metadata. View, edit, extract, copy metadata metadata Auto ISO Tool. GUI front-end for ExifTool to patch Canon ISO information GeoSetter. Utility for showing and changing geo data of image files ExifMixer. GUI extension for the exiftool command-line interface AvPicFaceXmpTagger. Write Picasa 3.5 face recognition information as XMP to your images FileTagSleuth. MP3, ID3 and EXIF viewer PhotoMove. Automatically move photos to directories or folders based on Exif date taken GUI2 for ExifTool. An ExifTool GUI with built-in editor and browser AutoJpegTrunk. Tool to remove all metadata from JPEG images AdvancedRenamer. Rename files and folders from metadata Proxel EXIF Tool. Photoshop plugin based on ExifTool EXIFCopy. Copy all EXIF information between files Random Photo Screensaver. Photo screensaver with metadata display PicaGeoTag. Geolocate your photos Download a stand-alone droplet to extract preview images from RAW files (thanks to Brett Gross) Download three droplets to extract information exiftool must be installed (thanks to Rob Lewis) MacMetaMod. Droplet for adding Keywords to images GPSPhotoLinker. Geotagging on the Mac PhotoGPSEditor and PhotoInfoEditor. Geocoding utilities MetaDataMover (source ): GUI-based automator utility for movingrenaming images CS1ToCR2. Utility that uses Sony GPS-CS1 log files to add GPS information to CR2 images Geotagger. Droplet for inserting GPS coordinates in your photos Raw Photo Processor. Raw converter for Mac OS X GraphicConverter. Full-featured image editor noteworthy, but not free GeoTag. Geotagging application for iPhone and OS X ImageFuser. Fuses multiple exposures of a scene into one image with improved detailexposure GeoNamesTagger. Docklet to easily update image metadata with location specific information SetEXIFData. Addmodify EXIF data in images rawimage: A kfile plugin and thumbnail image handler for RAW formats Hugin. Panorama photo stitcher FotoPreProcessor. PyQt4-based frontend for exiftool to graphically edit metadata ExZenToo. Script for basic ExifTool GUI using Zenity PDFMted. A set of bash scripts for easy viewing and editing of PDF metadata exiftool-zsh-completion. zsh completion for exiftool ImageIngester. Windows and Mac OS X image workflow automator gpsPhoto. Geotag your images from a GPS (GPX) track log renrot. Perl utility to perform various processing tasks on images GPicSync. WindowsLinux utility to geocode photos from a GPX track log and create KML files FlickFleck. Tool to transfer images from memory card, rotate, rename, and organize by date Geotag. Open source Java-based geotagging application PhotoGrok. Java-based GUI front-end for ExifTool to display images organized by any EXIF tag XnView. View and convert graphic files Mapivi. Open-source and cross-platform picture manager ResourceSpace. Open source digital asset management system fixcorruptednef. Utility to fix Nikon D4D600D800D800E NEF images corrupted by Nikon Transfer 1 pyExifToolGUI. Python-based graphical frontend for ExifTool MDQC. AVPreserve tool for metadata quality control across large numbers of digital assets FastPhotoTagger. Add metadata to images (requires Java runtime engine) Digi-libris. Metadata centric software for the automatic organization of your own catalogue FreezeFrame. Photovideo library manager (requires Java 8) Jeffreys Geoencoding Plugin for Lightroom. Geoencode your photos from within Lightroom Metadata Wrangler. Strip selected metadata components from images as they are exported ExifMeta. Make all exif metadata available in Lightroom for lib filtering and smart collections FullMetaExport. Export JPEG images from Lightroom with full metadata LensTagger. Add EXIF information like aperture and focal length for manual lenses DeAspect: Remove aspect ratio information from DNG, CR2 and ORF images to restore full image PhotoStation-Upload-Lr-Plugin. Export photos from LR directly to a Synology PhotoStation C ExifTool. Performance-oriented C interface for the exiftool application (by Phil Harvey) Download sample AppleScript to extract tags into AppleScript record (thanks to Rob Lewis) Download example of a simple Visual C wrapper for exiftool (thanks Mark Borg and 406432979026124) Download C version of simple exiftool wrapper (thanks Willem Semmelink) Download Visual Basic 6.0 example script v1.01 for reading tags with exiftool (thanks Michael Wandel) Sample VB subroutine to extract a preview image (thanks Claus Beckmann) tagInfoSql. SQLite database of ExifTool tag repository, including Perl script (thanks Wernfried) ExifToolIO. NET wrapper for ExifTool, optimized for speed (using VB) ExifToolWrapper. NET wrapper for ExifTool (using C) MiniExiftool. Ruby library wrapper for ExifTool exiftoolr. Ruby wrapper for ExifTool pyexiftool. Python wrapper for ExifTool PyExifInfo. Another Python wrapper for ExifTool PHPExiftool. PHP wrapper for ExifTool (in development) ExifToolPHPStayOpen. ExifTool PHP fast processing script using - stayOpen and Gearman Moss. Collection of Java utilities which includes an exiftool interface im4java. Java interface to ImageMagick, ExifTool, and other image utilities Java ExifTool. Enhanced Java Integration for ExifTool J-ExifTool. Open-source, cross platform Java7 library to readwrite Exif tags in images exiftool-vendored. Blazing-fast, cross-platform Node. js access to ExifTool How to call ExifTool from Delphi. by Bogdan Hrastnik There is still much unknown information in the maker notes for many camera models. (To see this information, run exiftool with the - U option.) In this area, ExifTool is very much a collaborative effort, and development relies heavily on the input from camera owners to help decode new meta information. If you manage to figure out what any of it means, send me an e-mail (phil at owl. phy. queensu. ca) and Ill add your new discoveries to ExifTool . Many thanks to all who have helped so far. Thanks to everyone who has sent in bug reports, comments, or suggestions, and special thanks to the following people for their valuable input andor additions to the code: Malcolm Wotton for his help with the D30 Custom Functions David Anson for his help sorting out binary file problems on Windows Leon Booyens for his suggestions Dan Heller for his bug reports, detailed suggestions and guidance Wayne Smith for his help figuring out the Pentax maker notes Michael Rommel for his bug fixes and additions to the Canon maker notes Joseph Heled for help figuring out some of the Nikon D70 maker notes Joachim Loehr for adding the Casio type 2 maker notes Greg Troxel for his suggestions and for adding ExifTool to pkgsrc Thomas Walter for figuring out some Nikon tags Brian Ristuccia for more information about some Nikon tags Christian Koller for decoding the 20D custom functions Matt Madrid for his testing and feedback Tom Christiansen for his help decoding some Nikon tags Markku Haumlnninen for h elp decoding tags for the Olympus E-1 Frank Ledwon for decoding many new Olympus tags Robert Rottmerhusen for decoding many tricky Nikon lens data tags Michael Tiemann for decoding a number of new Canon tags Albert Bogner for his image samples, testing and useful suggestions Rainer Houmlnle for decoding a number of new Canon 5D tags Nilesh Patel for his help with the web page layout Jens Duttke for his suggestions, bug reports and help decoding new tags Dave Nicholson for decoding new tags in Pentax and Canon maker notes Bogdan Hrastnik for his feedback, decoding efforts, user support and ExifTool GUI Igal Milchtaich for decoding many Sony A100 tags Laurent Clevy for his work analyzing Canon RAW images Warren Hatch for decoding many Nikon tags Jos Roost for decoding many Sony tags for various models Iliah Borg and LibRaw for decoding many raw development tags This is free software you can redistribute it andor modify it under the same terms as Perl itself . ExifTool is free, but due to popular request I am providing a way for those who feel the need to send me some money. It is really not necessary, but thank you very much if you decide to make a contribution: If you have any comments, suggestions or questions, please post to the ExifTool Forum so other people may benefit from your experiences. (I check the forum at least as often as my email.) Otherwise, if you must contact me directly, my e-mail address is on the first line of the README file in the full distribution. Tack. - Phil Harvey

No comments:

Post a Comment